loader

Σας παρουσιάζω τις δράσεις ενός μαθήματος που σχεδίασα και πραγματοποίησα με την ομάδα των παιδιών μου, στα πλαίσια της “Μουσειακής Αγωγής” και του Πάσχα. Αν και τις είχα προγραμματίσει για μια μέρα, τελικά, ολοκληρώθηκαν σε τρεις (!) διότι μερικές ασκήσεις ενδιέφεραν τα παιδιά περισσότερο από όσο νόμιζα κι έτσι τις άφηνα να εξελιχθούν. Έχουμε και λέμε λοιπόν:
Α) Διάβασα στα παιδιά ένα πολύ σύντομο βιβλιαράκι , “Η ιστορία του Πάσχα” εκδ. Πατάκη και κάναμε το σχετικό φύλλο εργασίας όπου αριθμούμε τις εικόνες με τη σωστή σειρά. Αυτή, ήταν η προετοιμασία μας.
Β) Έδωσα στα παιδιά 7 έργα τέχνης σχετικά με τα Πάθη και τους ζήτησα να τα βάλουν σε σωστή χρονολογική σειρά. Δεν τα παρουσίασα ένα – ένα, ώστε να τα κινητοποιήσω να παρατηρήσουν τις λεπτομέρειες και να τα καταλάβουν μόνα. Τα κατάφεραν απρόσμενα εύκολα. Τα έργα που χρησιμοποίησα, ήταν τα εξής:
“Είσοδος στα Ιεροσόλυμα” – Τζιόττο
“Μυστικός Δείπνος” – Ντα Βίντσι
“Προσευχή στον κήπο των ελαιών” – Θεοτοκόπουλος
“Ο διαμοιρασμός των Ιματίων” – Θεοτοκόπουλος
“Η Σταύρωση” – Νταλί
“Αποκαθήλωση” – Ραφαήλ
“Ανάσταση” – Θεοτοκόπουλος

Γ) Αφού βρήκαμε τη σειρά και διηγηθήκαμε την ιστορία άλλη μια φορά, ομαδοποιήσαμε τα έργα ανάλογα με το συναίσθημα που δίνουν. Πχ, “χαρά” η είσοδος στα Ιεροσόλυμα και η Ανάσταση, “λύπη” ο Διαμοιρασμός, η Σταύρωση και η Αποκαθήλωση, “αγωνία” ο Μυστικός Δείπνος (λόγω της αποκάλυψης για την προδοσία) και η Προσευχή.
Δ) Γίναμε ντετέκτιβ! Με τους πίνακες πάλι στη σωστή σειρά, τους ζητούσα να βρουν μικρές λεπτομέρειες, πχ “βρείτε μου ένα αγκάθινο στεφάνι, τρεις σταυρούς, μια πιατέλα, ένα ελαιόδεντρο, ένα γαϊδουράκι” κοκ. Φυσικά, κάθε τι που ζητούσα υπήρχε σε ένα μόνο έργο.
Ε) Δώστε μόνο με ήχο το νόημα κάθε εικόνας (ακούστηκαν επιφωνήματα, ζητωκραυγές, χτύπημα σε ξύλο κτλ)
ΣΤ) Κάντε παντομίμα και βοηθήστε μας να καταλάβουμε ποιο έργο υπονοείτε! (μεγάλη ανταπόκριση!!!!)
Ζ) Ποιο είναι το σημαντικότερο πρόσωπο σε κάθε πίνακα; Τι να μας λέει άραγε; (μικρό θεατρικό)
Η) Επεξεργαστήκαμε με λίγες ερωτήσεις κάθε πίνακα ξεχωριστά:
“Είσοδος στα Ιεροσόλυμα” : Τι να φωνάζει το πλήθος; ας φωνάξουμε κι εμείς! Τι συμβολίζει το γαϊδουράκι; Τι χειρονομία κάνει ο Ιησούς; Σε ποιο σημείο του πίνακα θα στεκόσασταν εσείς, ώστε να βλέπετε καλύτερα;
“Μυστικός Δείπνος” : Μιας και είμαστε κι εμείς 12, ας τον αναπαραστήσουμε! Και λίγα μαθηματικά: πόσοι μαθητές δείχνουν θυμωμένοι; πόσοι σκεφτικοί; πόσοι λένε “εγώ, αποκλείεται;”, ποιος να είναι αυτός που κάθεται απελπισμένος δίπλα στον Ιησού, σαν μισο- λιπόθυμος; (Ιωάννης) ποιος να είναι ο Ιούδας;
“Προσευχή στη Γεσθημανή” : Τι κάνουν οι μαθητές (κοιμούνται) και τι θα έκανες εσύ; Πώς δείχνει ο θεός την παρουσία του; (λάμψη που πέφτει πάνω στο Χριστό) Πού είναι οι στρατιώτες;
” Ο Διαμοιρασμός των Ιματίων” : Ποιο χρώμα ξεχωρίζει; Τι να συμβολίζει; Φανταστείτε το ρούχο του Ιησού χρωματισμένο μαύρο, γκρι, άσπρο κτλ: θα ήταν το ίδιο επιτυχημένο το αίσθημα; Πού κοιτά ο Ιησούς και τι να λέει; Ποια να είναι η Παναγία; Πού στέκεται ο ίδιος ο Θεοτοκόπουλος; (εξηγούμε πρώτα το σύνηθες τρικ του ζωγράφου να συμπεριλαμβάνει τον εαυτό του στα έργα του)
“Σταύρωση” : Σας αρέσει το μοντέρνο αυτό έργο; (παραδόξως, δεν τα εντυπωσίασε όσο εμένα, μάλλον τους φάνηκε αλλόκοτο, ίσως έκανα λάθος επιλογή. Φαίνεται ότι προτιμούν την κλασική προσέγγιση) Πόσους κύβους βλέπετε; γιατί αιωρείται ο σταυρός; η γυναίκα από κάτω ποια να είναι;
“Αποκαθήλωση” τι κάνει η Παναγία; ποιος να είναι ο Ιωάννης, ο οποίος είχε ήδη αναλάβει τη φροντίδα της Μαρίας;
“Ανάσταση” : Τι να σημαίνει η λευκή σημαία;
Θ) μετά από όλα αυτά, έδωσα στα παιδιά περισσότερα έργα και τους ζήτησα να τα ομαδοποιήσουν, ανάλογα με το κοινό θέμα. Ομαδοποιήθηκαν έτσι πχ 6 έργα σταύρωσης, 5 έργα αποκαθήλωσης, 3 Μυστικού δείπνου κτλ. Διαπιστώσαμε με πόσο διαφορετικό τρόπο φαντάζεται ο κάθε ζωγράφος τα γεγονότα.
Ι) Κλείσιμο: ποιος πίνακας σας άρεσε περισσότερο, σε ποιον θα θέλατε να βρίσκεστε και τι θέση θα είχατε.

Ήταν ένα ωραίο μάθημα, το χαρήκαμε όλοι και πιστεύω ότι μέσα από τις εικόνες θα θυμούνται τα γεγονότα πιο εύκολα.

Καλό Πάσχα, με Υγεία και Αγάπη!!!
Βίκυ Κονιδάρη – υπεύθυνη νηπιαγωγός νηπιακού τμήματος

X